Hyvää joulua kaikille!

312577.jpg

Tässä joulun kunniaksi muutama joulutähti reilun vuoden takaiselta Sanyan reissulta.

Jouluaatto on jo täällä ehtoopuolella, kun tätä kirjoittelen. Päivä on kulunut "perinteisesti" kinkkua (tilattiin työporukalla Holiday Inn -hotellista perinteistä suomalaista kinkkua, ja on oikein hyvää! Kiitos vaan kaikille tuon järjestelyyn osallistuneille!) ja suklaata vuorotellen syöden ja telkkaria katsellen. Sen verran piti ulkona käydä, että kävin ostamassa perunoita, jotta sain tehtyä perunamuusia. Juuri kun olin saanut perunat pussiin ja olin punnituttamassa niitä, tuli paikalle yksi työkaveri, joka kysyi, että teenkö minä ruokaa.. "Ei kun ostan näitä vaan huvin vuoksi.." Hyi mua.. Onkohan mulla pinna ollut viime aikoina yleisesti kireällä vai onkohan tämä jokin "Irtaudu Kiinasta"-vaihe, en tiedä, mutta olen tällä viikolla pariin otteeseen menettänyt hermoni kiinalaisten kanssa.. Enkä kyllä ole yleisestikkään tainnut ikinä olla kovin kärsivällinen vastaamaan itsestään selviin kysymyksiin...

Toinen aikaisemmista tapauksista oli mäkkärissä, aika kuvaava episodi.. olin iltasella liikenteessä ja oli nälkä. Olin kyllä kotiin menossa ja mietin, että käviskö hampurilaisella vai meniskö kotiin ja söisi voileivän. Mäkkäri kuitenkin voitti, ja se oli melkein tyhjä. Kahdella tiskillä oli myyjä, ja vain toisella asiakas. Just kun saavuin vapaalle tiskille, häippäsi sen myyjä jonnekin takavasemmalle hyllyjä järjestelemään, ja naapurin pomosmies palveli asiakkaan kaikessa rauhassa ja sitten poistui jonnekin, samalla kun toinen myyjä tuli takaisin ja otti mun takaa kurvaavan kiinalaisen palveltavaksi. Siinä kohtaa kiinalainen sana "vihainen" (joka suoraan käännettynä on jotakuinkin "synnyttää höyryä") kuvasi mun tuntemuksia aika hyvin. Vähän aikaa aikaa siinä puhisin ja mietin että mitä tehdä, ja päätin sitten, että oikeastaan voileipä kotona on ihan hyvä ja terveellinen vaihtoehto. Tosin pahempi rangaistus olisi tainnut olla se, että olisin jäänyt, ja myyjän olisi lopulta ollut uskaltauduttava palvelemaan kiukkuista länkkäriä. Tai vielä pahempi, nostaa asiasta meteli, ja vaatia päällikköä paikalle. Tai jos ei olisi ollut (taas kerran) heti aluksi niin ällistynyt moisesta, niin olisi heti pitänyt vaatia palvelua ennen sitä kiilaajaa.

Mutta on viikolla ollut onnistumisiakin:) Kaverin kanssa hankittiin räätäliltä villakangastakit, ja hyvät tuli. Mun takki tuli maksamaan n. 150 (kangas) + 230 (teko+vuorikangas,napit yms.), eli yhteensä 380 RMB, eli euroissa n.38. Ei ollenkaan paha. Ensi torstaina on sitten totuuden hetki jakkupuvun kanssa, silloin pitäisi mennä sovittamaan. Sen hankin eri räätäliltä (töitten läheltä). Tilauksessa on jakku, hame ja housut, kaikki ihan perusmallisia. Minä kun en erityisesti ole mitään jakkupukutyyppiä, niin noita olisi sitten tarkoitus pystyä käyttämään monta vuotta.

Ja toinen hyvä juttu viikolla oli, että kun kävin kuntosalilla, ja taas kävelin&juoksin juoksumatolla, niin polvi ei tullut enään kauhean kipeäksi.. Ehkä se jopa siitä parantuu joskus lopulta kokonaan. Olen jo hieman ehtinyt surra, että pystynkö enää pelaamaan ollenkaan lentopalloa, jos se ei tuosta tokene.

Ensi viikolla on mun viimeinen kiinantunti. Toka kirja on läpikäyty, ja viime tunnilla jo hieman kertasimme kirjan alkupäätä. Mä en muistanut yhtään mitään vanhoja juttuja, eikä tilannetta juuri auttanut se, että mulla oli melkoinen päänsärky, joten en muutenkaan tajunnut mitään.. Nyt olisi sitten tarkoitus kerrata loput kirjasta. Täytyy yrittää hieman viimeiseksi tunniksi tsempata, ettei jää ihan huonot muistot. Jos vaikka jo huomenna alottaisi lukemaan :) 

Japanin matkan suhteen on vieläkin muutama "ongelmayö". Haluaisimme mennä jonnekin Fuji-vuoren lähettyville (siellä on myös niitä kuumia lähteitä), mutta valitettavasti Japanissakin on uutena vuotena lomaa, joka tarkoittaa sitä, että kaikki majapaikat ovat joko täynnä tai sitten kiinni. Ja Tokiolaisille tuo Fuji-vuoren ympäristö on suosittu lomanviettopaikka. No, jos ei muu auta, niin Tokiosta luulisi löytyvän huone muutamaksi lisäyöksi...

Havaijin matkaakin olen vielä suunnitellut. Toiveena olisi mennä viikoksi Big Islandille, mutta koska järjestelyt ovat "hieman" viime tipassa, niin katsotaan lutviutuuko. Lennot pyysin varaamaan perjantaina, mutta en ole saanut niistä vielä vahvistusta. Ja sitten pitäisi löytää hotelli :) Tai kyllähän hotelleja löytyy, mutta kun en haluaisi maksaa ihan tolkuttomasti...  Toiveena olisi päästä ainakin ratsastusretkelle, tulivuoripuistoon patikoimaan ja valaankatseluretkelle.. :)  Havaiji (ja siis erityisesti iso saari) on ollut mun yhtenä unelmana siitä lähtien, kun joskus pienenä luin (ja no, okei, monta kertaa myös myöhemmin..) tyttökirjan "Pami-tytön paratiisi", joka sijoittui maatilalle siellä :) Siis erittäin pätevä syy haluta matkustaa jonnekin! Mutta katsotaan nyt, tuleeko siitä mitään. Jos ei onnistu, niin sitten "täytyy" varmaan tulla Suomeen vähän aikaisemmin, ja pitää loma siellä..